Lezing over de keiharde wereld van drugs in de haven van Rotterdam

De Rotary Club Pijnacker-Nootdorp organiseert op maandag 28 januari a.s. een lezing over ‘Dealen met Drugs’ in de Rotterdamse haven. De lezing wordt verzorgd door conservator Jan Briek van het Maritiem Museum Rotterdam en vindt plaats in restaurant Tout le Monde, Noordweg 19 te Pijnacker. De inloop is vanaf 19.30 uur en de lezing begint om 20.00 uur.

De Rotterdamse handel in drugs is keihard, meedogenloos en zo goed als ongrijpbaar. Maak daar maar eens een tentoonstelling over. Conservator Jan Briek begaf zich maandenlang in het hol van de leeuw voor de tentoonstelling ‘Dealen met Drugs’. Hij sprak met Douane, Recherche, Zeehavenpolitie, FIOD, het Openbaar Ministerie, gebruikers én (ex)dealers. Hoe kom je aan die mensen? Wat vraag je ze? Hoe win je hun vertrouwen? Hoe kijk je na afloop van zo’n gesprek tegen ze aan? In de beslotenheid van cafés, kantoorgebouwen en gevangenissen vertrouwden vele betrokkenen Jan gevoelige informatie, schokkende details en hartverscheurende verhalen toe. Niet al die verhalen konden en mochten in de tentoonstelling gebruikt worden. Vanwege veiligheid. In deze lezing doet Jan toch een klein boekje open en laat hij zien dat je na een bezoek aan ‘Dealen met Drugs’ nooit meer hetzelfde naar de havenstad zult kijken.