Ruim 50 belangstellenden participeerden afgelopen maandagavond 28 oktober 2019 in de door de Rotary Club Pijnacker-Nootdorp georganiseerde presentatie "Schiphol in Zee". De presentatie werd georganiseerd in het kader van het jaarthema "duurzaamheid en veiligheid" en werd verzorgd door de heer Pieter Kroon.
Pieter Kroon is bestuurder van de Stichting Delta Floating Airport (DFA). Deze stichting houdt zich bezig met het ondersteunen en stimuleren van onderzoek naar de mogelijkheden van een drijvend vliegveld op zee en alle aspecten die daarbij behoren. De heer Kroon spreekt hierbij tevens namens de volgende betrokken partijen: Blue21, MARIN, de Vereniging van Waterbouwers, Kuipers-Compagnons en RED-stack.
De problematiek waarmee de nationale luchthavens worden geconfronteerd is veelvoudig: enerzijds is er economisch gezien sprake van ruimtegebrek en vraag naar extra vliegbewegingen en anderzijds is er de sterke wens van de omgeving naar vermindering van geluids- en vervuilingsoverlast. Om aan al deze problemen tegemoet te komen is DFA een voorstander van het naar de Noordzee verplaatsen van de luchthaven.
Maar is dat wenselijk en mogelijk? Na een aantal initiƫle onderzoeken schetsen DFA en haar partners het volgende plaatje. Op zo'n 10 kilometer uit de kust kan een drijvend vliegveld worden gecreƫerd dat voldoende capaciteit zal kennen om de komende eeuw alle benodigde vliegbewegingen aan te kunnen. Door te kiezen voor een stervorm (zie: artist impression) zouden een zestal landingsbanen ontstaan. Middels een hyperloop verbinding naar het oude Schiphol kan de daar aanwezige infrastructuur nog lange tijd benut worden. De benodigde ruimte in de Noordzee, inclusief aanvliegruimte, zou zo'n 340 vierkante kilometer gaan bedragen. In vergelijking met de benodigde ruimte voor geplande windmolenparken (14,000 vierkante km) is dit zeker haalbaar. Door gebruik te maken van nieuwe technieken (o.a. kerosine uit waterstof) kan dit complex een schoner alternatief voor het vliegverkeer worden.
Begin dit jaar werden de resultaten bekend van het eerste onderzoek dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft laten doen op verzoek van de Tweede Kamer. Daar kwam onder andere uit dat een luchthaven in zee er waarschijnlijk niet voor 2050 ligt. De kosten van zo'n luchthaven worden geschat op 33 tot 46 miljard euro.
Pieter Kroon geeft aan: "Door deze verplaatsing komt er echt veel ruimte vrij rondom Schiphol voor wonen en werken. Verwacht wordt dat dit dan plaats oplevert voor ruim 200,000 nieuwe woningen in de Randstad, in een schonere en rustigere omgeving, met een grondwaarde van ca. EUR 15 miljard".
De stelling wordt geponeerd dat een dergelijk project voor de Nederlandse waterbouw-industrie, naast een enorme hoeveelheid kennis, een visitekaartje kan zijn waarmee Nederland nog vele jaren een leidende rol in deze tak van sport kan houden.
In een levendige discussie worden een aantal voor- en nadelen besproken. Geconcludeerd wordt dat er serieuze kansen liggen en dat wij het aan toekomstige generaties verplicht zijn om hier onze nek voor uit te steken. De bal ligt nu echter bij de politiek. Is de regering bereid een uitgebreid onderzoek naar deze optie uit te voeren? Recent heeft in de Tweede Kamer hierover een discussie plaatsgevonden en binnenkort zal worden besloten of verder onderzoek zal worden opgestart.