In een tijd dat het klimaat bovenaan bijna elke politieke agenda staat, organiseerde de Rotary Club Pijnacker-Nootdorp op maandag 6 februari 2023 een thema-avond over duurzame scheepvaart. De lezing werd verzorgd door Jorne Langelaan, oprichter en CEO van EcoClipper.
Jorne Langelaan begon zijn verhaal met een stukje over zijn eigen (vaar)geschiedenis. Hij werd geboren in Delft en werd door zijn oom in de scheepvaart geïntroduceerd . Tijdens een vakantie in de Caraïben kon hij varen op het zeilschip ‘Avontuur’ en maakte hij kennis met het vrachtvervoer zonder motor. Na dit avontuur ging hij in 1990 naar de Zeevaartschool, met als specialisatie beroepszeilvaart. Daarna volgde een periode met veel avontuurlijke reizen. Hij maakte hiertoe de keuze om, ondanks zijn interesse en talent, niet naar de kunstacademie te gaan, maar vol te kiezen voor de zeevaart. Met het zeilschip bark ‘Europa’ voer hij de Atlantische oceaan over om vervolgens via de Verenigde Staten terug te reizen. Daarna volgde een lange reis van Nederland naar Peru, Paaseiland, Antarctica en via Kaap Hoorn terug. Terug in Nederland vroeg Jorne zich af: wat kan ik doen om de duurzaamheid in de wereld te bevorderen, gebruikmakend van mijn eigen kennis in de zeevaart? In 2007 kocht hij daarom samen met twee vrienden de romp van een schip. Deze oude romp bouwden zij in twee en half jaar om tot een zeilschip geschikt voor vrachtvervoer en 15 passagiers: de ‘Tres Hombres’. De exploitatie hiervan brachten zij onder in Fairtransport, maar na een periode van zelfvoorzienend wonen met zijn vriendin in Ierland bleef de zee toch trekken. In 2018 werd daarom EcoClipper opgericht als stand-alone rederij met als doel om efficiënte, emissieloze en duurzame vrachtzeilvaart over de wereld te promoten. Binnen deze rederij werd een nieuw schip ontwikkeld: de ‘EcoClipper 500’. Via het Maritiem Museum Rotterdam werden bestaande tekeningen van een snelle clipper gevonden en opnieuw bewerkt. Partner bij de bouw is de werf Talsma in Friesland. Voor de funding (kostprijs ca. EUR 10 mln) werd een coöperatie opgericht waarin alle stakeholders (inclusief bemanningsleden en leveranciers) en belangstellenden kunnen participeren. De benodigde bancaire financiering bleek echter een probleem. In 2021 werd het in 1912 gebouwde schip de ‘Tukker’ gekocht en gerenoveerd bij Talsma. Dit schip is nu gereed en is hiermee het eerste schip van de vloot van EcoClipper. Het ‘grote doel’ is om een vloot van EcoClipper 500 zeilschepen te hebben waarmee een trans-Atlantische lijndienst kan worden opgezet. Of dit ooit zal lukken hangt af van de financiering.
Na de pauze ging Jorne in op de financiering van de operatie. De investering in de ‘Tukker’ is gefinancierd door private investeerders, waarbij de deelnemers het met name prettig vinden om in een duurzame activiteit te beleggen. Ook de nostalgie en het avontuur spelen hierbij een rol. Er moet sprake zijn van het nodige idealisme om deze activiteit van de grond te krijgen. De combinatie van betalende passagiers, vervoer van vracht en laag beloonde bemanning is hierbij vereist. Tenslotte: wie wil er geen reder worden? De minimum investering bedraagt EUR 375. Jorne verwees hierbij naar de folder en de website: Investeren - EcoClipper. Hij kondigde een investeringsbijeenkomst aan in Den Helder op 17 februari, waarbij ook de ‘Tukker’ aanwezig is.
Vervolgens beantwoordde Jorne een aantal vragen van de bezoekers. Ron Brand sprak een dankwoord uit en overhandigde namens de RcPN een bijdrage van EUR 250 en een fles wijn. Allen wensten Jorne veel succes.