Rotary organiseerde openluchtconcert bij woonzorg- instellingen in Pijnacker en Nootdorp

De Dag van de Verpleging op 12 mei herinnert aan de verjaardag van de beroemde Engelse verpleegster Florence Nightingale. Vanwege de bijzondere omstandigheden is deze dag omgedoopt in de Dag van de Zorg! Juist daarom zette Rotary Club Pijnacker-Nootdorp de medewerkers van Weidevogelhof en Veenhage graag in het zonnetje met een kleine attentie. En de Rotary Club kennende, werd daar een klein feestje bij bedacht.

Omdat er momenteel minder bezoek en activiteiten kunnen zijn voor ouderen in woonzorgcentra en verpleeghuizen organiseerde de Rotary Club graag een vrolijke noot. Orgelman Hiddo van Os kwam met zijn draaiorgel ‘Het Juffertje’ al vroeg in de ochtend naar dienstencentrum De Schakelaar, waar - alleen bij goed weer - in elk geval nog tuingym kan worden georganiseerd. Even na 11 uur arriveerde het draaiorgel bij De Weidevogelhof, waar het alle vier de woontorens aandeed. Na de lunch was Veenhage in Nootdorp aan de beurt. Overal werd de muziek van ‘Het Juffertje’ enorm gewaardeerd. Er was even gezellig een uurtje ontspanning, er werd meegezongen en soms was er zelfs een spontaan dansje voor het open raam of op het balkon.

Hiddo van Os uit Hazerswoude maakt al 25 jaar draaiorgelmuziek, maar zo druk als nu heeft hij het nog nooit gehad. ‘Financiële steun van de overheid heb ik niet nodig’, vertelde hij in een eerder interview, ‘Er zijn soms wel 4 optredens per dag!’ Zijn draaiorgel ‘Het Juffertje’ blijkt een bijzonder straatorgel. Het orgel werd in de jaren ’90 opnieuw opgebouwd van oude onderdelen bij de orgelfabriek Decap in Herentals (België). Bij deze complete renovatie werd het orgel voorzien van nieuwe registers, pijpwerk en een midisysteem, waardoor het orgel een enorm repertoire voorhanden heeft. Verzoeknummers waren dan ook mogelijk, en veel gehoorde klassiekers waren natuurlijk ‘Tulpen uit Amsterdam’, ‘Daar bij die molen’ en vele anderen. Rotary en Hiddo trokken hiermee samen alle (orgel)registers open!